Koululiikunta on
pakollista, niin peruskoulussa kuin toisen asteen oppilaitoksissakin. Liikunnan
pitäisi tuoda iloa ja auttaa jaksamaan, silti monilla nuorilla on siitä hyvin
negatiivinen asenne. Miksi näin? Mitä sen eteen pitäisi tehdä? Ihan selvyyden
vuoksi: Tarkoitukseni ei ole mollata koululiikuntaa, vaan antaa sille ansaittua
kritiikkiä ja ehdotuksia sen parantamiseksi.
Minä itse en vihannut koululiikuntaa, mutta en pitänyt siitä
myöskään. Se oli ihan kivaa, kuin laji oli sopiva, mutta kamalaa muulloin. En
ollut liikunnassa koskaan hyvä, liikunnallinen kuin en ole ollut koskaan. Minua
ahdistivat myös erilaiset kuntotestit. Tämä vaikutti sitten omaan itsetuntooni
negatiivisesti. Vasta ihan äskettäin olen ruvennut liikkumaan aktiivisemmin
vapaa-ajalla. teen sen pilateksen muodossa. En tietenkään tiedä, olisinko
aikuisiällä liikkunut yhtään enempää, jos koululiikuntaa ei olisi ollut.
Myönnän myös sen, ettei koululiikuntaa voi kaikesta liikunnattomuudesta
syyttää. Uskon sen kuitenkin vaikuttaneen minun liikuntaharrastukseeni negatiivisesti.
Se minusta. Nyt pureudun asiaan hieman yleisemmin.
Otetaan yksi yleinen esimerkki: hiihto. Kuinka moni voi
sanoa rehellisesti pitäneensä koulun hiihdosta? En minä ainakaan. Vapaa-aikana
hiihto puolestaan on ihan kivaa. Syykin on helppo löytää: vapaa- aikana hiihto
on hauskaa, koulussa ei. Hiihto pakkasessa kovaa vauhtia, muiden seuratessa, ei
kuulosta houkuttelevalta. Kaikki pitää naama totisena kellottaa ja laskea ja
suorittaa. Sen sijaan rauhallinen hiihto, mukana vielä eväätkin, taas
kuulostaa. Lapsena ja nuorena liikunnan pitää olla ensisijaisesti hauskaa,
vasta aikuisena voi löytää siitä muitakin hyötyjä. Toivottavasti tämä otetaan
huomioon koulujen uusitussa opetussuunnitelmassa. On ainakin tarkoitus, sillä
jonkin aikaa sitten uutisoitiin koululiikunnan opetussuunnitelmaa tekevän työryhmän
suunnitelmista. Siinä liikunnan opetuksen painopiste olisi terveydessä ja
hyvinvoinnissa ja opetus aiempaa monipuolisempaa. Itse liikunnassa
keskityttäisiin lajien opetteluun sijasta enemmän perustaitojen opetteluun. Liikunnan
perustaitojen lisäksi halutaan nostaa esille henkistä puolta: sosiaalisia
taitoja, henkistä hyvinvointia ja esimerkiksi myönteistä suhtautumista omaan
kehoon. Minusta muutos kuulostaisi hyvältä. Aika paljon on kiinni opettajista,
niin kuin muissakin oppiaineissa. Jos opettaja on kauhea diktaattori, ei
ainekaan kiinnosta ja päinvastoin. Minusta (tämä on puhtaasti oma mielipiteeni)
opettajien pitäisi puuttua liikuntatunneillakin kiusaamiseen. Lisäksi
huutovalinta ei auta ketään, sillä joku jää aina viimeiseksi. Se sama joku,
joka ei pärjää liikunnassa muutenkaan. Se ei tee hyvää itsetunnolle,
nimimerkillä kokemusta on. Koululiikunnan luonne voitaisiin lisäksi muuttaa
enemmän sellaiseksi ”löydä oma lajisi” tunniksi. Kaikkea pitäisi kokeilla mutta
kaikesta ei tarvitse tykätä.
Liikuntakammoaan voi onneksi vähentää helposti. Tarvitsee vain
löytää sopiva laji, jota sitten harrastaa tutun ihmisen kanssa. Myöskään
itseltään ei kannata vaatia liian paljon. Liikkua voi omaan tahtiinsakin. Liiku
siis omilla ehdoillasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti