Elämänkatsomustiede on monitieteinen oppiaine, johon kuuluu
aineksia filosofiasta, uskonto-, yhteiskunta- ja kulttuuritieteistä. Se yhdistää
mm. monialaisesti eettistä pohdintaa, lasten ajattelutaitojen kehittämistä,
erilaisiin katsomuksiin tutustumista sekä kansalaistaitoja tukevaa
demokratiakasvatusta. Tällä hetkellä siihen saa osallistua vain kirkkoon
kuulumattomat oppilaat. Poikkeuksena ovat aikuiskoulutus ja esiopetus.
Minusta
elämänkatsomustieto pitäisi avata vapaaksi kaikille koululaisille. Se lisäisi
uskontokuntaan kuuluvien oppilaiden ja heidän vanhempiensa päätösvaltaa elämänkatsomuksellisten
aineiden opiskelussa. Myös aineen arvostus nousisi. Koulujen ei myöskään
tarvitsisi enää käsitellä arkaluontoisia tietoja lasten ja heidän vanhempiensa
jäsenyyksistä eri uskontokunnissa. Koulussa olisi edelleen myös
uskonnonopetusta, johon osallistuisivat kaikki niin valitsevat. Jotkut
pelkäävät, että luterilaiseen kirkkoon kuuluvien oppilaiden myötä elämänkatsomustieto
muuttuu uskonnon opetukseksi. Näin ei pitäisi kuitenkaan käydä, sillä elämänkatsomustiedolla
on jo vakiintuneet opetussuunnitelmat ja oppikirjat, eikä opettaja saa opettaa
opetussuunnitelman ulkopuolisia asioita. Pelätään myös, ettei päteviä elämänkatsomustiedon
opettajia riitä kouluille. Pelko ei ole aiheellinen, koska tällä hetkellä
elämänkatsomustiedon ryhmäkoot ovat keskimäärin pieniä, joten lisäoppilaita
mahtuu hyvin mukaan. Luokanopettajakoulutuksessa sekä
aineenopettajakoulutuksessa on myös helppo lisätä elämänkatsomustiedon opintoja
opettajille. Helsingin yliopistosta valmistuvista luokanopettajista jo yli 80%
hankkii pätevyyden elämänkatsomustiedon opettamiseen.
Asiasta on tehty adressi, joka luovutettiin
opetusministerille 14.10.2010. Adressi pidetään kuitenkin auki kunnes
elämänkatsomustiedon vapaasti valittavuus toteutuu Suomessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti