keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Persoonallisuus ratkaisee – Myös arvosanoissa

Opettajat antavat arvosanoja oikeuden mukaisesti, osaamisen mukaan. Väärin! Todellisuudessa opettajan asenteet heijastuvat suoraan kouluarvosanoihin. Oppilaan luonne siis ratkaisee.


Näin meille kertoo Sari Mullolan parin vuoden takainen väitöstutkimus. Oppilaan luonne, toisin sanoen temperamentti, vaikuttaa tosiaan arvosanoihin, vaikka todellisuudessa sillä ei ole mitään tekemistä henkilön älykkyyden ja taitojen kanssa. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan pidä sekoittaa temperamenttia ja käytöstä toisiinsa. Käytökseen oppilas voi vaikuttaa, temperamenttiin ei. Jos oppilas häiriköö tunnilla ja jättää läksyt tekemättä. numeroa sopiikin vähentää. Opettajat pitävät eniten korkean sopeutuvaisuuden sinnikkäistä ja mukautuvista oppilaista, kun taas he haluaisivat olla vähiten tekemisissä vaikean temperamentin oppilaiden kanssa. Nämä sopeutuvat hitaasti, ovat elämisen rytmiltään epäsäännöllisiä, reagoivat voimakkaasti ja heidän ärsytyskynnys on matala. Ongelma ei ole pieni, sillä jopa joka kolmannes arvosanoista selittyy oppilaan temperamentilla. Esimerkiksi ujous, varautuneisuus ja alakuloinen mieli tuottavat helposti huonoja numeroita. Ilmiöstä kärsii erityisesti ujot pojat. Ujous nipistää matematiikan numerosta liki puolet, vieraan kielen arvosanasta vielä enemmän. Koulumenestyksen sukupuoliero on Suomessa länsimaiden suurimpia, mutta kun tutkimuksessa poistettiin temperamentin selitysosuus, poikien ja tyttöjen äidinkielen arvosanojen ero kaventui 65 prosenttia. Mainittakoon vielä, että suurin osa koulusta pudonneista ovat poikia. Itse kannatan tasa-arvoisia, vain omiin taitoihin liittyviä arvosanoja, mutta tiedän, ettei niitä ole ihan heti luvassa. Emme kuitenkaan elä missän satumaailmassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti