Luen juuri Dan Brownin
Infernoa. Siinä ratkaisevassa asemassa on italialaisen Dante Alighierin runoelma
Jumalainen näytelmä. Siksi haluan tietää enemmän, mitä tämä näytelmä pitää
sisällään.
Dante |
Kaikki tuntevat Jumalaisen näytelmän edes jotenkin. Harva on
kuitenkaan lukenut sitä. Aikakaudellaan Jumalaisella näytelmällä on mitä
luultavimmin ollut huomattavasti suurempi yhteiskunnallinen kaiku kuin tänä
päivänä. Voisin hyvin kuvitella, että ainakin Helvetti osa pelotteli ihmisiä
kirkkoon aika tehokkaasti. Teos kiteyttääkin keskiaikaisen maailman kuvan
loistavasti. Dante itsekin oli mielenkiintoinen ihminen. Hän oli poliitikko,
joka uskoi ikuisen rauhan ajaksi kutsuttua yhteiskunnallista unelmaan. Kun kaikki
kansat saataisiin yhden oikeudenmukaisen hallitsijan alaisuuteen, syntyisi
rauha. Dante oli myös runoilija, laulaja ja sonetin kehittäjä. Hänet ajettiin
kotikaupungistaan Firenzestä maanpakoon sisällissodan vuoksi. Dante vaelsi ympäri
Italiaa päätyen viimein Ravennaan, jossa hän viimeisteli Jumalaisen näytelmän.
Jumalainen näytelmä kertoo Danten matkasta Helvetin ja
Kiirastulen kautta Taivaaseen. Runoelmaa voi eri tavoin. Sitä voi pitää sielun
matkana puhdistumiseen, aikansa yhteiskunnan moraalisesta rappiosta,
eräänlaisena fiktiivisenä matkakirjallisuutena tai vain raamatun tulkintana
tuonpuoleisesta. Jumalainen näytelmä koostuu kolmesta osasta: Inferno
(helvetti), Purgatorio (kiirastuli) ja Paradiso (paratiisi). Ensimmäinen osa,
Inferno, on näistä kolmesta tunnetuin. Ei siis ihme, että Dan Brown on antanut
kirjalleen juuri tuon nimen. Teos on myös suomennettu, kahdesti. Sen teki Eino
Leino vuonna 1912 ja myöhemmin Elina Vaara. Tarina alkaa Danten eksyttyä
kiirastorstaina metsään. ”Elomme
keskimatkaan ehtineenä samoilin synkkää metsää, koska olin pois harhautunut
tieltä oikealta.” Elon keskimatka tarkoittaa keski-ikää. Hän tapaa kolme eri
syntityyppiä edustavaa petoa, suden, pantterin ja leijonan. Hän tapaa
esikuvansa runoilijamestari Vergiliuksen, joka kertoo että petojen ohi pääsee
vain helvetin ja kiirastulen kautta. Helvetin portin yläpuolella on kirjan
tunnetuimmat sanat: ”Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää”. Dante kulkee
kuitenkin portista ja saapuu Helvettiin. Siellä hän kulkee useiden eri tasojen
läpi nähden erilaisia syntisiä. Varsinaisen helvetin piirejä on yhdeksän.
Niissä syntiset kärsivät heidän syntinsä mukaiset rangaistukset. Niiden ohi
päästessään Dante päätyy Kiirastuleen, helvetin kaivamisesta saadusta maasta
tehtyyn vuoreen. Vuoren huipulla on maallinen paratiisi, jossa Dante tapaa nuoruudenrakastettunsa
Beatricen. Teoksen lopussa Dante pääsee ihan maankamarallekin. Ahdistavalle
matkalle on siis luvassa onnellinen loppu. Jos satut osaamaan italiaa, tässä on
alkuperäinen teksti: http://www.mediasoft.it/dante/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti