tiistai 10. kesäkuuta 2014

Matka taivaaseen, Helvetin ja kiirastulen kautta – Jumalainen näytelmä

Luen juuri Dan Brownin Infernoa. Siinä ratkaisevassa asemassa on italialaisen Dante Alighierin runoelma Jumalainen näytelmä. Siksi haluan tietää enemmän, mitä tämä näytelmä pitää sisällään.

Dante
Kaikki tuntevat Jumalaisen näytelmän edes jotenkin. Harva on kuitenkaan lukenut sitä. Aikakaudellaan Jumalaisella näytelmällä on mitä luultavimmin ollut huomattavasti suurempi yhteiskunnallinen kaiku kuin tänä päivänä. Voisin hyvin kuvitella, että ainakin Helvetti osa pelotteli ihmisiä kirkkoon aika tehokkaasti. Teos kiteyttääkin keskiaikaisen maailman kuvan loistavasti. Dante itsekin oli mielenkiintoinen ihminen. Hän oli poliitikko, joka uskoi ikuisen rauhan ajaksi kutsuttua yhteiskunnallista unelmaan. Kun kaikki kansat saataisiin yhden oikeudenmukaisen hallitsijan alaisuuteen, syntyisi rauha. Dante oli myös runoilija, laulaja ja sonetin kehittäjä. Hänet ajettiin kotikaupungistaan Firenzestä maanpakoon sisällissodan vuoksi. Dante vaelsi ympäri Italiaa päätyen viimein Ravennaan, jossa hän viimeisteli Jumalaisen näytelmän.
Jumalainen näytelmä kertoo Danten matkasta Helvetin ja Kiirastulen kautta Taivaaseen. Runoelmaa voi eri tavoin. Sitä voi pitää sielun matkana puhdistumiseen, aikansa yhteiskunnan moraalisesta rappiosta, eräänlaisena fiktiivisenä matkakirjallisuutena tai vain raamatun tulkintana tuonpuoleisesta. Jumalainen näytelmä koostuu kolmesta osasta: Inferno (helvetti), Purgatorio (kiirastuli) ja Paradiso (paratiisi). Ensimmäinen osa, Inferno, on näistä kolmesta tunnetuin. Ei siis ihme, että Dan Brown on antanut kirjalleen juuri tuon nimen. Teos on myös suomennettu, kahdesti. Sen teki Eino Leino vuonna 1912 ja myöhemmin Elina Vaara. Tarina alkaa Danten eksyttyä kiirastorstaina metsään.  ”Elomme keskimatkaan ehtineenä samoilin synkkää metsää, koska olin pois harhautunut tieltä oikealta.” Elon keskimatka tarkoittaa keski-ikää. Hän tapaa kolme eri syntityyppiä edustavaa petoa, suden, pantterin ja leijonan. Hän tapaa esikuvansa runoilijamestari Vergiliuksen, joka kertoo että petojen ohi pääsee vain helvetin ja kiirastulen kautta. Helvetin portin yläpuolella on kirjan tunnetuimmat sanat: ”Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää”. Dante kulkee kuitenkin portista ja saapuu Helvettiin. Siellä hän kulkee useiden eri tasojen läpi nähden erilaisia syntisiä. Varsinaisen helvetin piirejä on yhdeksän. Niissä syntiset kärsivät heidän syntinsä mukaiset rangaistukset. Niiden ohi päästessään Dante päätyy Kiirastuleen, helvetin kaivamisesta saadusta maasta tehtyyn vuoreen. Vuoren huipulla on maallinen paratiisi, jossa Dante tapaa nuoruudenrakastettunsa Beatricen. Teoksen lopussa Dante pääsee ihan maankamarallekin. Ahdistavalle matkalle on siis luvassa onnellinen loppu. Jos satut osaamaan italiaa, tässä on alkuperäinen teksti: http://www.mediasoft.it/dante/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti