maanantai 2. kesäkuuta 2014

Älä anna kirjailijan sukupuolen vaikuttaa!

Nykyään kirjallisuus on monimuotoisempaa kuin koskaan ennen myös sukupuoliasioissa. Niin olen ainakin kuullut. Mitä se käytännössä sitten tarkoittaa vai tarkoittaako mitään?

Potterit on sekä miesten, että naisten mieleen
Olen kuullut, että naisille kirjailijan sukupuolella ei ole väliä, miehet taas lukevat lähinnä miesten kirjoittamia kirjoja. Syytä voi vain arvailla. Olen kuullut mainittavan naiskirjailijoiden huonosta markkinoinnista, toinen syy voi löytyä kirjallisuuden alkuajoista. Silloin naiset kirjoittivat selkeästi naisille suunnattuja (rakkaus)romaaneja. Itse luen enemmän miesten kirjoittamia kirjoja, koska miehet kirjoittavat suurimman osan minua kiinnostavista kirjoista. Hyviä naiskirjailijoita toki löytyy. Kaikki heistä ei vain kirjoita minun tyylisiäni kirjoja. Toinen kysymys liittyy päähenkilöön. Minä väitän pystyväni samaistumaan päähenkilöön sukupuolesta riippumatta. Muista en sitten tiedä. Olemassa olevan stereotyypin mukaan miehet lukevat vain kirjoja, joissa ainakin yksi päähenkilöistä on mies. Vaikka stereotyyppi olisi oikeassa, ei se välttämättä tarkoita tasa-arvo ongelmaa. Jos miehet eivät sitten mieti, että en voi lukea naisten kirjoittamia kirjoja, koska se on alentavaa. Tietenkään kenenkään ei pitäisi yrittää väkisin tilannetta tasoittaa. Lukekaa, mitä haluatte.

Jos kyseessä ei ole ongelmaa, sille ei tietenkään tarvitse tehdä mitään. Minusta muutenkin naiset eivät ole enää se syrjitty kansanosa, väitän tummaihoisella tai homoilla olevan paljon vaikeampaa. Nykyään kirjojen sukupuoliroolit eivät ole välttämättä ne perinteiset, lukuun ottamatta lastenkirjoja. En kirjoittanut tätä kirjoitusta, valittaakseni. Vaan lähinnä, jotta lukijat miettisivät omaa suhtautumistaan asiasta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti