Doom Patrolin kanssa samoihin
aikoihin tullut The Umbrella Academy ei jää Dc:n erinomaisesta supersankariuutuudesta
vähäänkään jälkeen. Se on erittäin viihdyttävä, hauska ja cool.
Varoitus: Tästä arvostelusta löytyy jonkin verran
juonipaljastuksia, mutta ne jäävät aika pieniksi.
On vuosi 1989. 43 naista synnyttää täsmälleen samaan aikaan.
Koska yksikään noista naisista ei ole ollut raskaana vielä sinä aamuna, se herättää
myös omalaatuisen miljardööri Sir Reginald Hargreevesin (Colm Feore) huomion. Hän
adoptoikin noista lapsista seitsemän, joilla paljastuukin olevan supervoimia. Niinpä
Reginald valmensi huippusuositun lapsisupersankaritiimin.
Nyttemmin Reginaldin surkeista isäntaidoista
traumatisoitunut tiimi on kuitenkin kauan sitten jättänyt lapsuutensa kodin
taakseen. Sitten Reginald kuolee ja porukka kokoontuu taas saman katon alle. Hautajaisiin
saapuu myös niin vuosiksi tulevaisuuteen juuttunut Five (Aidan Gallagher),
jolla on takkanaan järkyttävä totuus. Maailma tuhoutuu vaivaisen kahdeksan
päivän kuluessa. Sarja perustuu My Chemical Romancen Gerard Wayn samannimiseen
sarjakuvaan.
Vaikka siltä voi vaikuttaa, The Umbrella Academia ei ole
lainkaan vaikea ymmärtää tai seurata. Eikä sen juoni ole loppuen lopuksi
kovinkaan monimutkainen. Niinpä sarjaan pääsee helposti sisälle, eikä vaan
pääse, vaan kannattaa mennä. Sarja on oikeasti hyvä, loistavakin ja sopii jopa
niille, johon supersankarit eivät muuten uppoa. Tai niin olen kuullut.
Se on myös malliesimerkki siitä, kuinka supersankarigenrestä
saa vielä jotain erilaistakin. Jotain joka ei seuraa Marvelin tai Arrowversen
sarjoista tuttua kaavaa. Olen huomannut, sanon tämän monesta sarjasta. Muista
supersankarisarjoista erottuminen näyttääkin, luonnollisista syistä, olevan
eräänlainen uusien genren sarjojen teema. Ja hyvä niin. Genre on sen takia
paljon parempi.
Erottuminen ei kuitenkaan riitä, sarjan pitää olla hyvä myös
itsenään. Sitä The Umbrella Academy on. Sen vahvuus ei sitä paitsi lepääkään
supervoimista tai edes roistojen kanssa taistelussa. Perinteistä supersankaritaisteluja
nähdäänkin vain varsin vähäm. Sarja alkaakin hitaasti. Niin hitaasti, että
jotkut haluavat luovuttaa kesken. Se ei
kuitenkaan kannata, sillä katsoja palkitaan lopussa enemmän kuin avokätisesti.
Sen sijaan sarja keskittyi viisaasti sisaruksiin ja heidän
ongelmiinsa. Niitä riittikin, sillä tunteettomalta vaikuttava isä ja
supersankarointi eivät tuo tasapainoisinta mahdollista lapsuutta. Varsinkin
kuin Reginald kohtele heitä koe-eläimiä, ei lapsinaan, hän jopa antoi heille
numerot nimen sijaan. Sekä eristi heistä kokonaan sen ainoa supervoimattoman,
sisäänpäin kääntyvän viulisti Vanyan/7 (Ellen Page). Raukka ei päässyt edes
perhekuvaan.
Juuri Vanya olikin hahmoista paras ja hyviä hahmoja riitti. Sitä
miksi ei voi sanoa spoilaamatta jotain erittäin tärkeää. Alussa häntä nimittäin
vaikutti yhtä tylsäksi ja persoonattomaksi kuin perunasäkki. Toisen sijan
saivat hauska, mutta myös traaginen, meedio Klaus (Robert Sheehan) ja Five. Suosikkeihin
kuului myös porukan robo-äiti Grace (Jordan Claire Robbins) ja apina-hovimestari
Pogo (Adam Godley).
Pidin eli mieliä manipoloivasta näyttelijätähti Allisonista
(Emmy Raver-Lampman) ja veitsiä heittelevästä batmanmaisesta Diedosta (David
Castañeda). Sen sijaan sarjan lopussa oikein joukon johtaja ja isin kultapoika Lutheria
(Tom Hopper). Hän teki siinä vääriä asioita toisen perään. Alussa hahmosta voi
löytyä jotain sympatiaakin, mutta ei niin paljon, että se kantaisi kauden
loppuun.
Ehkä huomasitte, että yksi sisarus jäi mainitsematta. Tämä
siksi, että Ben/6 (Justin H. Min) oli kuollut, joten hän pystyi kommunikoimaan
vain meedio Klaussin kanssa. heidän kanssakäymiset kyllä olivatkin sitten hyviä.
Porukan isä Reginald oli kuitenkin ehdoton inhokkini, niin hyvät aikeet kuin
tällä näyttääkin olleen. Kun katsotte sarjan, ymmärrätte miksi.
Roistot eli aikamatkaavat salamurhaajat Cha-Cha (Mary J.
Blige) ja Hazel (Cameron Britton) ja heidän pomonsa (Kate Walsh) taas olivat paljon
tylsempiä. Niin persoonaltaan kuin motiiviltaankin. Lopussa kuitenkin
päävastustajaksi paljastui joku paljon kiinnostavampi, mutta hänestä on vaikea
sanoa mitään spoilaamatta liikaa.
Sarjasta löytyi myös selvästi mieleenpainuvia hetkiä,
yleensä sopivalla musiikilla säestetyllä. Esimerkiksi Fiven kahvilatappelu oli
säestetty osuvasti They Might Be Giantsin "Istanbul
(Not Constantinople):lla" ja eräs alun kohtaus näytti isäänsä
kuolevasta toipuvan joukon tanssivan, kukin eri huonoissa, Tiffanyn “I Think
We’re Alone Now”-laulun tahtiin. The Umbrella Academialla olikin
musiikkivalinnat kohdallaan.
Toki sarjasta löytyi myös omat vikansa. Yksi niistä oli se,
kuinka kaikki keskittyivät maailmanlopun sijaan omiin ongelmiinsa, mikä jaksoi
turhauttaa minua ilman mitään rajaa. Vaikka muiden sisarusten puolesta on
sanottava, että aluksi, ensimmäisissä jaksoissa, Five ei edes kertonut heille maailmanlopusta.
Se ei kuitenkaan oikeuta heidän käyttäytymistään sitten kun hän vihdoin kertoi.
Alisonin ja Lutherin suhdekin olki vikatikki. Se ei ollut
pelkästään moraalisesti arveluttava, he olivat teknisestä sisaruksia, niin myös
sanoinkuvaamattoman tylsä. Toinen tylsä suhde, joskin juonen kannalta
tärkeämpi, tapahtui Vanyan ja suuren salaisuuden omaavan Leonardin (John Magaro)
välillä. Sitä vaivasi sekä Leonardin tylsyys ja ilmiselvä pahuus kuin se, ettei
parin välillä vaan ollut kemiaa.
The Umbrella Academy loppui cliffhangeriin, JUONIPALJASTUKSIA
tulossa, kun maailma loppui ja koko porukka meni Fiven aikamatkustajan kykyjä
hyväksikäyttäen menneisyyteen korjaamaan asian. Se oli riski, mutta onneksi
toinen kausi on kuitenkin tulossa. Toivottavasti se on laadultaan edes puoliksi
yhtä hyvä kuin tämä ensimmäinen.
Tiivistetysti The Umprella Academy. Se osoittikin, että
Netflixillä on lupaava tulevaisuus supersankarigenren parissa, vaikka sen ja Marvelin
yhteiset sarjat menivätkin Disneylle. Täydet viisi tähteä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti