Patrick Rothfussin
Tuulen nimi osui sattumalta silmääni kuin etsin kirjastosta uutta luettavaa.
Hyvä niin, sillä kirja oli lukemisen arvoinen fantasiaelämys, vaikka se ei
suosikkikirjoihini noussutkaan.
Varoitus: Tämä arvostelu sisältää jonkin verran, ei
kuitenkaan paljon, paljastuksia Patrick Rothfussin Tuulen nimi-kirjan juonesta!
Lue omalla vastuullasi!
Legendaarinen Kvothe on jättänyt menneisyyden uroteot
taakseen ja hän elääkin nyt tavallisena majantalonpitäjänä suhteellisen pienessä
kylässä. Kun hänen tavernaansa osunut tarinan ylös kirjaaja, Kronikoitsija-nimeltään,
kuitenkin tunnistaa hänet, Kvothe päättää, että hänen on vihdoin aika kertoa
oma versionsa huhujen värittämästä tarinastaan.
Eikä hänen tarinastaan puutukaan käänteitä. Kvothe aloittaa
elämänsä kiertävässä teatteriseurueessa, mutta menettää seurueen, mukaan lukien
molemmat vanhempansa, Chandrian-nimellä kulkevien olentojen käsissä ollessaan
vielä lapsi. Sitten poika joutui kadulle, pääsee onnen käännyttyä arvostettuun
yliopistoon ja rakastuu palavasti kauniiseen Dennaan. Ja miehen tarina on vasta
alussa.
Voin vilpittömästi sanoa, että Tuulen nimi kuuluu
fantasiakirjojen huipputeosten joukkoon. Jos haluatte vielä todisteita kirjan hyvyydestä,
niin niitä on helppo järjestää. Kirja on nimittäin saanut itselleen vaikuttavan
fanijoukon, niin määrältään ja innoltaankin. Lisäksi kirja on voittanut muun
muassa vuoden 2007 Quill-palkinnon ja sen seuraava osa on päässyt The New York
Times Best Seller-listalle.
On vaikea uskoa, että Tuulen nimi on Patrick Rothfussin
esikoisromaani. Mies on oikea sanataituri ja tarinakin on harvinaisen
mukaansatempaava ja kiehtova. Kirjailija osoittaakin harvinaislaatuista
kielellistä taituruutta, jopa siinä määrin, että jotkut kehottavat kirjan
lukemista sen alkuperäiskielellä, englanniksi. Itse luin kirjan kuitenkin
suomeksi ja minusta hyvä se oli silläkin kielellä.
Lisäksi kirjan maailma oli tarpeeksi omaperäinenkin, ainakin
fantasiakirjojen mittapuulla. Toki se sisälsi paljon genrensä kliseitä, niin
kuin alun kuvauksesta voi päätellä, esimerkiksi taikakoulut ja orvot ovat
nykyään enemmän tai vähemmän fantasian vakiokamaa, mutta tarinan kertomistyyli
onkin sitten monella tavalla hieman tavallisesta poikkeava. Niin kielellisesti
kuin rakenteeltaankin.
Se oli myös paitsi erittäin kiehtova, niin samalla myös yksi
sen suuremmista vahvuuksista. Erityisesti sen mystisempi puoli, vaikka olenkin
nähnyt parempiakin taikuuden mekaniikkoja. Joskin kirjassa ei ole taikuutta,
vaan sympatiaa. Olenkin hyvin kiinnostunut tietää siitä lisää. Siksi onkin
hyvä, että sarjan toinen osa, Viisaan miehen pelko, on jo odottamassa
lukuvuoroa.
Suurimmassa osassa lukemissani maailmassa naiset ovat
epätasa-arvoisessa asemassa miesten ja kanssa muutenkin vähemmistöt loistavat
poissaolollaan tai ovat korkeintaan taustalla. Näin myös Tuulen nimessä. En
laske tätä kirjan viaksi, kirjailija saa tehdä maailmastaa millaisen tykkää mutta
pikkuhiljaa olisi jo aika siirtyä tasa-arvoisempiin fantasiamaailmoihin. Ne
epätasa-arvoiset on jo niin nähty.
Tuulen nimen suurin ongelma on se, että siinä olisi paljon
tiivistämisen varaa. Erityisesti niiden arkisten asioiden kuvaamisen kohdalla.
Kirja keskittyi paljon esimerkkisi Kvothen rahaongelmiin ja hänen luuttuunsa,
ei niinkään siihen fantasiaan, mikä vuoksi ainakin minä tartuin kirjaan, eli
niihin mystisiin vihollisiin tai legendaarisiin tekoihin, joita Kvothe kuulemma
myöhemmin tekee.
Toisaalta, kirjassa hän ei ole vielä
päässyt yli teinivuosien, joten se on jokseenkin ymmärrettävää. Osa pitää häntä
”mary suena”, mikä ei ole täysin perusteetonta. Taitaahan poika paitsi luutun
soiton kaltaisia teatterissa opittuja taitoja, niin hän on myös luontainen sympatian
harjoittaja.
Itse en kuitenkaan kutsuisi hahmoa ihan sillä suurin osa
kirjan ongelmista, orpoutta lukuun ottamatta, on enemmän tai vähemmän pojan
omien huonojen valintojen syytä. On kuitenkin hyvä merkki, että nykyään myös liian
täydelliseksi nähtäviä miehiä aletaan ”mary suna”, tai miesversiona termistä
eli ”mary stuna”, eikä termi enää ole vaan vähänkin voimakkaimmille
naishahmoille tarkoitettu.
Muut hahmot olivat sitten fantasian vakiokamaa, mikä taitaa
olla yleinen ongelma, kun puhutaan minä-muodossa kerrotuista tarinoissa. Heistä
kiinnostavin oli Kvothen rakkauden kohde Denna, joka ehkä Kvothen jälkeen ainoana
tuntui kolmeulotteiselta persoonalta. Vähiten kiinnostavin taas ylimielinen
rikkaan suvun poika ja kävelevä klisee Ambrose, joka oli eräänlainen Draco
Malfoy Kvothen Harry Potterille.
Jokainen kirjasarjan osa käsittelee yhtä päivää, jona Kvothe
kertoo tarinaansa. Niinpä Tuulen nimi loppui siihen kuin Kvothe lopetti
kertomisen sen päivän osalta. Ehkä olisin toivonut, että loppu olisi saattanut
loppuun edes yhden tarinakokonaisuuden, mutta ihan hyvä se oli näinkin.
Varsinkin kuin siitä puuttui turha cliffhanger. Ainakin minä tartun kirjasarjan
seuraavaan osaan ilman sitäkin.
Tiivistetysti Tuulen nimi on ehdottomasti kehunsa ansainnut,
mutta ihan sen suuremmaksi faniksi en suinkaan voi tunnustautua. Sopii hyvin
fantasian ystävälle. Neljä ja puoli tähteä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti